source of reference: Fast approximate anti-aliasing (The Free Encyclopedia WikipediA) last edited on 8 July 2022, at 02:42 UTC, URL: https://en.wikipedia.org/ Fast approximate anti-aliasing (FXAA) is a screen-space anti-aliasing algorithm created by Timothy Lottes at Nvidia.FXAA 3 is released under a public domain license. A later version, FXAA 3.11, is released under a 3-clause BSD license. [Algorithm description] 1. The input data is the rendered image and optionally the luminance data. 2. Acquire the luminance data.This data could be passed into the FXAA algorithm from the rendering step as an alpha channel embedded into the image to be antialiased, calculated from the rendered image, or approximated by using the green channel as the luminance data. 3. Find high contrast pixels by using a high pass filter that uses the luminance data. Low contrast pixels that are found are excluded from being further altered by FXAA. The high pass filter that excludes low contrast pixels can be tuned to balance speed and sensitivity. 4. Use contrast between adjacent pixels to heuristically find edges, and determine whether the edges are in the horizontal or vertical directions. The blend direction of a pixel will be perpendicular to the detected edge direction on that pixel. 5. Calculate one blend factor for a high-contrast pixel by analyzing the luminance data in the 3x3 grid of pixels with the pixel in question being the center pixel. ... |
出典: アンチエイリアス 『フリー百科事典 ウィキペディア日本語版(Wikipedia)』 最終更新 2018年10月23日 (火) 15:49 UTC、URL: https://ja.wikipedia.org/ アンチエイリアス (anti-aliasing) は、サンプリングやダウンサンプリングでエイリアシングが起きないようにするための処理。画像に対して行なうと、ジャギー(ピクセルのギザギザ)が目立たなくなる。 [デジタル画像におけるアンチエイリアス] コンピュータで扱うデジタル画像ではピクセル単位より細かく描画することは出来ない。このため、物体の輪郭にジャギーと呼ばれるギザギザが発生してしまう。このジャギーを軽減し少しでも目立たなくするために、物体の輪郭を背景と融合するように、色を滑らかに変化させることをアンチエイリアスといい、その処理をアンチエイリアシングという。 ・・・ 3DCGにおけるアンチエイリアシング Fast Approximate Anti-Aliasing, FXAA NVIDIAが考案したポストエフェクト技法。表示解像度において、ピクセル色を周囲と比較して輝度差を調べ、輝度差があるピクセルの色は周囲と混ぜ合わせる。プログラマブルシェーダーを活用して明示的にソフトウェア実装することができるほか、NVIDIA GeForceやNVIDIA Quadroではグラフィックスドライバー側でFXAAを自動的に強制適用するオプションも存在する。低負荷であり、またMSAAと違ってテクスチャ内部のジャギーにも対応できることなどが特徴。 |
同義語・類義語 | 関連語・その他 |
---|---|
FXAA | anti |
Fast Approximate Anti-Aliasing | ǽnti |
fǽst əprɑ́ksəmit ǽnti éiliəsiŋ | アェンティー |
ファーストゥ アゥプラクサミットゥ アェンティー エイリィアゥシィング | アェ́ンティー |
ファーストゥ・アゥプラクサミットゥ・アェンティー・エイリィアゥシィング | アンチ |
ファ́ーストゥ・アゥプラ́クサミットゥ・アェ́ンティー・エ́イリィアゥシィング | ア́ンチ |
ファースト アプロクシメットゥ アンチ エイリアシング | ǽntai |
ファースト・アプロクシメットゥ・アンチ・エイリアシング | アェンタイ |
ファ́ースト・アプロ́クシメットゥ・ア́ンチ・エ́イリアシング | アェ́ンタイ |
FXAA 3.11 | [形容詞] |
・ | 反対の |
反対意見の | |
[前置詞] | |
反対して | |
【 以下関連語 】 | [名詞] |
Temporal Reprojection | 反対者 |
TXAA | [接頭辞] |
アンチ・エイリアス | 対抗の意味 |
アンチ・エイリアス・モード | 排斥の意味 |
ティー エックス エー エー | ・ |
時間再射影 | Aliasing |
・ | éiliəsiŋ |
Approximate | エイリィアゥシィング |
əprɑ́ksəmət | エ́イリィアゥシィング |
アゥプラクサミットゥ | エイリアシング |
アゥプラ́クサミットゥ | エ́イリアシング |
アプロクシメットゥ | [名詞] |
アプロ́クシメットゥ | 斜線のギザギザ |
[形容詞] | 曲線のギザギザ |
おおよその | |
おおまかな | |
近似の | |
概算の | |
[他動詞] | |
近づける | |
見積もる | |
[自動詞] | |
近づく | |
接近する | |
・ | |
更新日:2024年 4月12日 |